Ons project in Ambatomasina op Madagaskar

Madagaskar:

In februari 2018 hebben Amy en Rien het project bezocht:

Voor het lezen van het reisverslag klik hier:  Reisverslag Madagaskar 2018.

Het eiland Madagaskar ligt ten oosten van Mozambique is van oorsprong een Franse kolonie. In 1960 zijn ze onafhankelijk geworden en kennen ze de republiek als staatsvorm. De 22 miljoen inwoners zijn verdeeld in 18 stammen. Ze zijn voor een deel af-komstig uit India, Pakistan, Indonesië, Maleisië en de Golfstaten.
Ook vanaf het Afrikaanse vaste land zijn ze hier terechtgekomen.
Madagaskar heeft, door zijn geïsoleerde ligging, een heel bijzondere en mooie flora en fauna. Men spreekt hier van een mini-continent.

De hoofdstad is Antananarivo (Tana) . Ons project Ambatomasina is gevestigd iets ten noordwesten van Tana. De hoofdstad is een miljoenenstad (hoeveel weet niemand precies, de bevolkingsadministratie wordt niet exact bijgehouden), maar kent nagenoeg geen hoogbouw. Het is dus een uitgestrekte oppervlakte en tussen de woonwijken zijn er uitgebreide rijst-velden. Ieder stukje grond wordt gebruikt.

Ambatomasina:

In het dorp Ambatomasina (Malagasisch voor heilige steen) helpen we een basisschool. Op dit moment heeft deze school 4 leerkrachten voor 140 scholieren uit de groepen 1 tot en met 8, in de leeftijd 4 tot 12 jaar. Voor deze school heeft Ankizy Gasy in 2015, samen met een groep vrijwilligers uit Australië en plaatselijke vaklui een nieuw gebouw neergezet met 2 lokalen. Naast dit gebouw staat nog het oude gebouw met ook 2 lokalen.
Wij ondersteunen door 2 van de 4 leerkrachten te betalen. De ouders betalen de andere 2.  Verder zorgen wij voor een sociaal coördinator op school, de schoolmaterialen en voor vier maaltijden per week op school. Woensdag is een halve dag.