Nieuwsbrief 9 Grote vakantie

Wel een vreemde gedachte, we schrijven begin november deze nieuwsbrief en we hebben het over de grote vakantie. Gelukkig helpt het mooie nazomerweer van de afgelopen weken om de zomer vast te houden.

Wat is er aan de hand? Madagaskar is een Franse kolonie geweest en heeft in die tijd het Franse schoolsysteem gekregen. Dat blijkt o.a. uit de nummering van de groepen.

De leerlingen beginnen in groep 12 en gaan ieder jaar een groep “lager”. Uiteindelijk is groep 1 het slotjaar van het voortgezet onderwijs. Onze mensen daar verwijzen hier naar de Amerikaanse tegenhanger, wellicht omdat zij (en wij) niet weten wat het Franse equivalent hiervoor is.

Maar naast die nummering, wat eigenlijk alleen maar een variant is, loopt het schooljaar vanouds gelijk met het Europese schooljaar, met een grote vakantie in de maanden juli en augustus. Eigenlijk best vreemd voor een land op het zuidelijk halfrond. En ook vreemd, die grote vakantie is voor de kinderen helemaal geen vakantietijd. Ondanks het meestal regenachtige weer moeten de kinderen dan thuis meewerken op het land of in de bouw. Dat geldt zeker voor de kinderen van onze school.

De regering wil zich steeds verder losmaken van de Franse restanten van regelgeving en wil graag naar een schooljaar wat parallel loopt met het kalenderjaar. Alleen, net als op zo veel plaatsen, houdt ook hier de bevolking niet zo van veranderen. Men wil graag alles bij het oude laten en werkt dus niet (graag) mee met een wijziging. Dat is over het hele land en niet specifiek voor onze school.

Afgelopen schooljaar begon te laat. Vanwege de pestepidemie kon men pas in november 2017 starten. En kort na de jaarwisseling ging de school enkele weken dicht door de overstromingen. Daarom is vanuit het ministerie een verordening uitgegaan dat het schooljaar diende door te lopen tot eind augustus van dit jaar. Met als gevolg dat de grote vakantie nu plaatsvond van begin september tot medio november.  Rond het moment van verschijnen van de nieuwsbrief zal de school wel begonnen zijn.

Bij het team zijn geen verdere instructies binnen gekomen, maar het zou ons niet verbazen als dit stappen zijn van de politiek om het doel, schooljaar is kalenderjaar, te bereiken. We zullen het de komende tijd volgen.